Hur mitt företagande började

atthethreehouse header

Det här blir mitt första inlägg här på bloggen, jag har tänkt att försöka få med starten till allting och varför jag valde det yrke jag valde.

För er som inte känner mig så heter jag Anna (Amanda är mitt andranamn) jag jobbar i dagsläget som inköpare på ett större modehus. Jag har alltså gått från att vara egen företagare (designer) och blivit anställd istället, många gör den resan tvärt om som jag har förstått det :)
Men så är det alltså.

Lite om hur allting började

Det började redan när jag var liten, jag var alltid intresserad av kläder och mode, jag satt gärna i mammas knä när hon sydde dockkläder till mina dockor, jag gillade att vara med att bestämma redan då hur slutprodukten skulle se ut. Den enda utbildning jag har utöver det är en designutbildning i Borås och även en utbildning som inköpare i Borås, båda utbildningarna anordnades av Proteko.

Företagandet

Företagandet kom in tidigt i bilden för mig, efter all tid i mammas knä kunde jag i stort sett sy hela plagg från 10 års-ålder, givetvis är det inget jag skulle vara super stolt över i dagsläget, men men. Det som verkligen fick in mig på företagandet var en bekant till familjen som ägde en rätt stor klädbutik här i Göteborg, hon hade länge sett mina kunskaper men när jag var 15 år tyckte hon att jag hade blivit så pass duktig att hon ville köpa in ett par plagg till sin butik och då var det inte mycket jag kunde göra förutom att starta eget företag. Jag kommer ihåg min första beställning än idag, det var 25 st tjejklänningar i svart, jag ska kolla om jag hittar någon gammal bild på dem, i så fall kan jag ladda upp senare :) Jag var så stolt när jag åkte iväg med första beställningen till butiken och det blev en succé må jag säga, det slutade med att jag skapade hela 100 st klänningar av samma modell. Efter det fortsatte vi samarbeta i cirka 5 års tid innan vi bestämde oss för att gå skilda vägar, hon hade precis sålt klädbutiken och den nya ägaren ville satsa på helt nya kollektioner.

Givetvis blev det svårt att få fler uppdrag av andra klädbutiker eftersom att jag inte hade någon personlig kontakt med dem.

Nya uppdrag

Jag hade ett par andra uppdrag efter det men det var riktigt svårt att handskas med andra typer av kunder, det största problemet som jag upptäckte var att hur svårt det var att få betalt i tid, jag vet inte hur många gånger som jag fick påminna kunderna om att de var sena med betalningen, jag antar att min första uppdragsgivare skötte det bättre med tanke på att vi var familjebekanta. Om någon av er befinner er i den situationen att era kunder eller klienter betalar så är det absolut smidigaste man kan göra att sälja dina fakturor till ett finansbolag. Det är helt klart den effektivaste finansieringslösning som jag kan tipsa om för er som verkligen inte kan ligga ute med för mycket pengar. Så sälj fakturan om kunden inte betalar så kan du släppa det sen, givetvis kostar det en lite procent del av fakturans värde men det är så skönt att slippa stressen som uppstår när kunden inte betalar.

Det var i stort sett allt för att vara  mitt introduktionsinlägg, kontakta gärna mig med frågor eller tips på saker jag kan skriva om, speciellt då företagsrelaterade inlägg :)